Wednesday, December 29, 2010

Mid/Side Processing

     Salut dinou, revin cu un nou articol în care m-am decis să dezbat și subiecte de producție muzicală ținând cont ca România este plină de tineri entuziaști.
     Subiectul pe care m-am decis sa îl dezbat azi este legat de Mid-Side Processing (M/S Processing). Acesta e un truc pe care nu mulți îl cunosc și care poate face minuni unei piese cu probleme care nu prea are rezolvare, cel puțin nu una simplă. Ca inginer de sunet, trebuie să pregătești melodia în așa fel încat ea să sune bine în, aproximativ, orice mediu. Ideea aici este în special legată de difuzarea unei melodii care a fost concepută stereo, într-un mediu mono, gen radio. După cum știți, la radio muzica este mono, doar câteva stații transmit stereo și pe o zonă foarte restrânsă. De exemplu, Radio 21 transmite semnal stereo în Pitești dar în Mioveni semnalul este mono și dacă ar urma ca noi să difuzăm o piesă la Radio 21, trebuie să ne asigurăm că piesa va suna bine și în Pitești, stereo, cât și în Mioveni, mono.
     Mulți poate nu își dau seama dar în procesul de mixaj al piesei, datorită delay-urilor și reverb-ului, piesa când este trecută în mono, să dispară anumite sunete sau să se audă mult mai încet. De ce? Exista un efect, phase cancelation se numește.

     Ce presupune phase cancelation?
Presupunem că sunetul nostru este o unda sinusoidală ca în Fig. 1
Fig. 1

Dacă adăugam acelaș sunet peste acest sunet dar cu inversiune de faza (phase invert), ca în Fig. 2
Fig. 2

...atunci o să apară efectul respectiv care va duce la:
Fig. 3

     În traducere, nu mai avem sunet, pur și simplu s-au anulat între ele, (+0.5)+(-0.5) = 0; (+1) + (-1) = 0. Asta presupune phase cancelation, când 2 sunete se suprapun dar unul din ele este în inversiune de fază, ele se anulează. Într-o melodie efectul poate fi drastic, pierdere de instrumente la trecerea în mono sau pierderea unor detalii. De aceea trebuie sa ne asigurăm că acest lucru nu se întâmplă sau cel puțin să nu aibă un efect drastic. Aveți aici și un material video cu exemplu audio:

     Cu ajutorul M/S acest lucru poate fi rectificat, cât de cât, asta în cazul în care nu există posibilitatea de a reveni asupra mixului, și poate fi folosit și ca un efect, pentru a da o nouă dimensiune melodiei dar nu trebuie exagerat.

     Ce presupune M/S?
M/S, după cum am mai spus, vine de la Mid-Side. Acest proces împarte semnalul în 2 categorii: Mid și Side. Mid reprezinta sunetul care este central atunci cand ascultam iar Side restul de sunet, adica doar cel care da efectul de spatialitate, care face melodia mai spațioasă. Deja vă puteți gândi ce puteți face cu un eq aplicat diferit pe aceste 2 zone. Puteti spre exemplu sa faceți un high pass la 100Hz pe side, astfel încat semnalul stereo să nu includă bass-ul iar la cel de centru să aplicați un high shelf negativ.
     Acest proces poate fi folosit și pentru un instrument separat, dacă vreți ceva mai special. Posibilitățile sunt multiple, imaginație să aveți.

Exemplu folosind iZotope Ozone 4:

No comments:

Post a Comment