Friday, January 21, 2011

Un mic secret cu un mare efect…

     M-am hotărât să vă împărtășesc un mic secret care mie mi-a făcut viața mult mai ușoară când vine vorba de programarea tobelor pe muzica electronică și nu numai. Acest secret l-am învățat dintr-o carte care am citit-o acum ceva timp și chiar m-am mirat cum de nu mi-am dat seama.
     Vi s-a întâmplat vre-o dată, cei care programați tobe, ca rezultatul final să nu sune complet chiar dacă ați suprapus foarte multe elemente? Să aveți senzația că ceva lipsește? Sau că snares/claps nu se aud foarte bine în combinație cu alte elemente, la fel și kick-ul? Eh, această problemă o să cam dispară cu ajutorul acestui “truc” dacă îl pot numi așa. Nu este “magie neagra” sau vre-un ascunziș, vre-o setare pitită, este ceva care de multe ori nu ne dăm seama că poate face minuni. Știm că există dar nu știm că folosind această metodă, va face vre-o diferență.
     Să nu mai lungim lucrurile, este vorba de adaugarea sau extragerea unei perioade mici de timp de la snare/clap. E vorba de cateva milisecunde. Mulți suntem obișnuiți, dacă nu toți, să folosim snap to grid, astfel încât snare-ul și clap-ul pică fix, la melodiile house, trance etc, pe a 2-a bataie a kick-ului. Acum să gândim puțin logic, atacul este foarte important, daca ambele au atac foarte rapid și se suprapun, se scrică definiția sunetului după cum o să observați și în exemple. Cum putem face loc fără să stricăm ritmul? Adăugăm un mic delay la snare sau îl punem puțin înaintea kick-ului, astfel încât să nu se suprapună. Nu o să stricați ritmul, din contră, o să aibe un flow mai ritmat, mai groovy! Am să demonstrez asta și grafic, cum se face în Cubase dar și cu 2 sample-uri, înainte și după.


Cam așa ar arăta un loop simplu de house:

  

Și așa se aude:
Before - House drum


 
     Dar dacă folosiți trucul de v-am povestit mai sus, cam așa ar arăta:

Și așa se aude:
After - House drum


     Țin să precizez că în al 2-lea exemplu nu am aplicat niciun fel de compresie sau alt efect față de primul. Este acelaș doar cu o diferență de poziționare a notelor pentru snare și clap. Presupun că nu e nevoie să explic care e diferența. Dacă ascultați cu atenție o să vă dați seama că: Kick-ul este mai definit la fel si clap-ul si snare-ul.
     Sunt sigur că mulți nu știați de acest truc sau nu vă puteați imagina că poate face o așa mare diferență. Deja mixajul o sa fie mult mai ușor și frumos.

Până la următorul articol, toate cele bune!
Iulian Ionescu

No comments:

Post a Comment