Friday, May 20, 2011

Compresorul audio

     Am văzut mulți oameni din domeniu care încă nu înțeleg ce face mai exact compresorul și când trebuie folosit. Îl folosesc pe orice material, în orice situație, pentru că au văzut ei la profesioniști că ei folosesc pe tobe, pe bass și eu mai știu ce. Compresorul dacă nu este folosit cu moderație poate distruge total un material. Așa că astăzi mi-am propus sa explic pe înțelesul tuturor ce face compresorul și când trebuie să îl folosim.
classic-compressor
Așa arată un compresor audio clasic.

     După cum vedeți în poza de mai sus, există mai multe controale: Threshold (măsurat în decibeli), Ratio, Knee, Attack (măsurat în milisecunde), Release (măsurat în secunde), Level (măsurat in decibeli). Am să încerc să explic pe înțelesul tuturor, printr-o povestioară care am auzit-o și eu la rândul meu.

THRESHOLD
     Să presupunem că ești cu mama în mașină. Deja sună interesant, nu? Mama, în cazul de față, o să fie compresorul. În mașină se ascultă muzică la un anumit volum. Mamele, după cum știți, au o limită la care vor să asculte muzica, în cazul compresorului acea limită reprezintă THRESHOLD-ul. Adică, dacă în mașină dăm muzica mai tare decât este “setată” mama să asculte, ea va acționa, în funcție de alte criterii. Să presupunem ca volumul este de 75%, iar mama nu suportă volum mai mare de 60%, în acest caz, mama va acționa imediat ce sunetul trece de limita ei, 60%.
threshold
Threshold, nivelul la care acționează compresorul.

RATIO
     Acum, cât de mult dă mama volumul mai încet, este reprezentat de RATIO. Adică, dacă îl dă la 60%, limita ei, înseamnă ca folosește un RATIO de oo:1 (infinit la 1), dacă nu îl dă mai încet, folosește un RATIO de 1:1, deci fără efect.
ratio
Ratio, câtă compresie este aplicată.

KNEE
     KNEE este reprezentat de felul cum dă volumul mai încet. Adică face o trecere lină de la volumul actual, la cel pe care îl vrea ea, sau o trecere mai bruscă.
Aveți o diagramă mai jos, ca să înțelegeți mai bine.
Compression_knee
Knee, trecerea de la Threshold la Ratio.

ATTACK
     În acest caz cred că puteți bănui cam la ce se referă. Nu, nu vă atacă mama, dar reprezintă acțiunea, cât de repede se întreaptă mama către butonul de volum, să îl dea mai încet. Cu alte cuvinte, cât de repede este aplicată compresia, de la momentul când materialul trece peste nivelul threshold-ului.
(Acest control difera ca valoare, de la compresor la compresor)

RELEASE
     Acest control este opusul ATTACK-ului, cât de repede se așează înapoi mama, după ce a dat volumul mai încet. Cu alte cuvinte, cât de repede trece compresorul de la ON la OFF, în momentul când materialul nu mai trece de nivelul threshold-ului.
(Acest control difera ca valoare, de la compresor la compresor)

GAIN
     Acesta este ultimul parametru. Ca să îl explic și pe acesta în povestea cu mama, trebuie să trecem puțin la nivelul fantasticului. În momentul în care mama dă muzica mai încet, dar voi vreți muzica tare, aveți un buton separat de volum la care mama nu are acces si nici nu o intereseaza cat de tare se aude după acest buton. Este ca și cum, mama este nevoită să suporte volumul dar fără a putea interveni, nu are jurisdicție (LOL). Cu alte cuvinte, dacă aplicaâi compresie, nivelul sonor al materialului scade, și ca să îl aduceți la un volum mai mare, la volumul necesar, folosiți acest control. Acesta mai poate fi găsit și sub denumirea de Makeup sau Output.

Când să folosim compresorul?
     Acum, ca să înțelegeți și mai bine, dacă avem un material audio cu fluctuații mari de volum (exemplu voce), ba încet, ba tare, și vrem să aducem materialul la acelaș nivel, folosim compresor. Nu toți pot cânta la acelaș volum și dacă ar cânta, nu prea ar putea pune caracter in voce, așa că folosim compresorul să aducem, aproximati, la acelaș nivel materialul, ca să putem înțelege mesajul transmis prin versuri și în părțile mai gălăgioase ale melodiei, nu numai în cele mai liniștite.
     V-am pregătit și un mic exemplu audio:
Fără compresie:

Compresie:

     Ce vă pot asigura este că au acelaș nivel maxim al sunetului. Poate unii aveți tendința să credeți că defapt al 2-lea exemplu are un volum al sunetului mai ridicat, dar nu este așa.
     Sper că v-am făcut să înțelegeți cum funcționează compresorul, iar cât despre, când și cum trebuie folosit, rămâne la latitudinea voastră. Evident poate fi folosit și ca efect, dus la extrem, dacă asta se dorește. Cert este că dacă exagerăm, distrugem dinamica sunetului.
PS: Vreau să mai clarific un lucru, nu toate compresoarele au aceste controale, unele pot avea mai puține, altele mai multe, dar acestea sunt cele de bază care trebuie să le cunoașteți. Compresoarele mai pot avea și un modul Side Chain, un control pentru nivelul sunetului la intrare (Input), și altele, pe când altele pot avea mai puține decât în cazul de față.
     Ce trebuie să mai știți este că, fiecare compresor are caracterul lui, unele pot fi transparente iar altele pot colora puțin materialul. Pentru a afla mai multe despre asta, consulta documentația compresorului pe care îl dețineți.

Toate cele bune,
Iulian Ionescu.

4 comments:

  1. salut ..daca se poate üpoti sa ma ajuti si pe mine sami comfigurez copresorul? am un autocom mdx 1600 de la behringer !si nu mi dau seama cum se configureaza sa ma aud bine pe radio! djtegal@yahoo.com este idiul meu de messenger te rog ajuta ma si pe mine am nevoie maxima deoarece sunt si producator de spoturi! multumesc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salut!
      Îmi cer scuze pentru întarziere, dar am fost plecat ceva vreme din oraș și nu am avut posibilitatea să verific blog-ul.

      Revenind la problema ta, în general pe radio se foloseşte compresie destul de mare (Gain reduction de ~9dB). Trebuie să îmi dai mai multe detalii despre cum transmiţi. Semnalul din compressor îl aduci înapoi în computer printr-o placa de sunet? Folosești mixer, ai mai multe microfoane?

      Dacă lanțul conectării este de genul: microfon -> preamplificator -> compressor -> placă de sunet, trebuie sa verifici volumul la intrare în compressor, să nu fie distorsionat mai ales în momentele când se vorbește mai tare. Ideal este sa îl lași puțin sub nivelul maxim (aproximativ 4-6dB) pentru a evita problemele în momentele cand se vorbeste puțin mai tare. Dacă citești și articolul o să te lămurești și în privința setărilor.

      Dacă vrei neaparat un exemplu la rece, fără ascultare, poți încerca setări așa: Threshold de -20dB și un Ratio de 2 sau mai sus puțin. Chestia este ca Threshold-ul este influențat de semnalul de intrare la fel și Ratio. Attack folosești unul destul de mic, iar release poți încerca undeva la 1/3 din rotație. Poți încerca și varianta Auto să vezi dacă ajută. Te sfătuiesc să faci setările la nivel scăzut de volum pentru a evita orice incidente gen boxe arse. Îți recomand să folosești si Gate-ul, dar la un nivel foarte mic (-30/-40dB) ca să nu se facă sesizat. Acesta îl setezi la final, după ce ai făcut setările la compressor pe placul tău.

      După ce ai facut setările, folosești Output Gain să readuci semnalul la volumul inițial. ATENȚIE! Verifică astfel încat semnalul care intră în placa de sunet să fie undeva la -4dB în momentele cand vorbești mai tare pentru a nu avea probleme cu distorsiunea.

      Aștept mai multe detalii, nu uita să citești articolul integral pentru a înțelege cum funcționează compressor-ul și să te lași dus de urechi și mai puțin de ochi.

      Delete
  2. Buna ziua,
    Am o mare rugaminte la dumneavoastra. Am un compresor DBX166XL, pe acare as vrea sa-l setez pentru un post de radio. Traseul semnalului ar fi Mixer-compresor-emitator. In mixer intru cu 3 microfoane, 2 Calculatoare, 1 CD player. Va rog mult imi puteti sugera un reglaj care sa-mi dea un sunet plin, clar ca la alte radiouri, gen Europa FM.Iar daca acest compresor nu este ceea ce am nevoie va rog sa ma ajutati cu o solutie.
    Va multumesc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salut,
      Răspund cu destul de multă întârziere, dar sper totuși că îți va fi de folos ce îți spun.
      Legat de sunetul tipic radio, în general compresia este destul de mare, cum am spus și mai sus, poți încerca sfaturile de mai sus.

      Pe de-asupra conteaza mult și microfonul/microfoanele. Ideale sunt microfoanele condenser care în momentul când vorbești mai aproape de ele vocea se aude mai "deep" adică mai groasă, mai cu bass, efect de proximitate așa se numește. Dacă ai microfoane condenser încearcă să le ții foarte aproape de gură.

      Sper să te ajute și dacă mai ai întrebări nu ezita să lași un comment.

      Toate cele bune!

      Delete